Parhaillaan Pandan Vaajakosken-tehtaan suklaapuolella valmistetaan täyttä vauhtia suklaakonvehteja ensi jouluksi. Ensin muotteihin valetaan päällys, sitten sisus ja sen jälkeen vielä pohja, jonka jälkeen erilaiset konvehdit ovat valmiina rasiohin. Suklaapuolella on keväällä juuri alkamassa konvehtien valmistussesonki ja kausityöntekijät ovat tulossa taloon seuraavalla viikolla.
Ajankohta on valittu tarkkaan, ja konvehtien valmistus pitää ajoittaa juuri sopivaan aikaan. Joulusesonki alkaa kaupoissa jo varhain syksyllä eli siihen mennessä suklaarasioiden on oltava varastossa – mutta ei liian aikaisin, jotta hyllyikää riittää jouluun saakka.
Panda on kuulunut vuodesta 2005 asti Orkla Suomi-yhtiöön, joka taas puolestaan on osa norjalaista pörssiyhtiötä. Yrityksellä on 300 tuotemerkkiä ja tuotantoa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Orkla Suomi Oy:llä on niistä parisenkymmentä – ruokia, sipsejä ja snäcksejä.
Kaikki Pandan makeiset valmistetaan Vaajakoskella, jossa on pitkät lakritsinvalmistuksen perinteet. Ensi vuonna Vaajakoskella tulee täyteen sata vuotta lakun valmistusta, joka aloitettiin vuonna 1927. Jo sitäkin ennen yrityksessä valmistettiin paperipäällysteisiä makeisia, marmeladeja ja yskänpastilleja. Menekki oli niin hyvä, että jo vuonna 1921 tehtaalla siirryttiin kaksivuorotyöhön. Suklaatakin on valmistettu jo vuodesta 1929.
Panda vakiintui 1950-luvulla tuotemerkin nimeksi vähän vahingossa, kun taiteilija suunnitteli suklaalevyn pakkaukseen pandakarhun kuvan. Kuvasta pidettiin niin paljon, että hahmoa alettiin käyttää muidenkin tuotteiden pakkauksissa. Lopulta Pandasta tuli koko tehtaan nimi.
200 miljoonaa pakkausta
Nykyisin tehtaalla käytetään 200 miljoonaa kuluttajapakkausta vuosittain ja linjastoa seuratessa tämä on helppo uskoa. Värikkäät kalvorullat vilisevät silmissä, kun erilaiset päällystelakritsit ovat valmiita pakattaviksi. Kaksi kalvoa muodostaa yhdessä uudelleensuljettavan karkkipussin, johon valmiit lakritsimakeiset annostellaan ja pakataan.
Tätä on edeltänyt monta työvaihetta. Tänään valmistettaviin täytelakupalleroihin on ensin valmistettu lakritsi tehtaan toisella puolella. Seuraavalla linjastolla ne ovat saaneet ympärilleen suklaakerroksen ja sitten värikkään ja rouskuvan päällysteen. Viimeisenä ne pakataan pusseihin. Pussit pakataan myyntieräpakkauksiin, jotka robotti sijoittaa lavalle.
Lue koko artikkeli Pakkaus-lehdestä
